lundi 11 janvier 2016

Барга Монголчуудын Сүй тавих ёс

                   

      Сүй тавих ёс

Сүй тавих буюу охины инж тавих ёс

Дорно дахины бэрийн зурхайд сүй тавих ёс хэмээн зан үйл бий. Энэ зан үйл нь нутаг орны онцлог, ард түмний ахуйн нөхцөлөөс шалтгаалан өөр өөр байх боловч утга нь ижил зан үйл юм.Тэр тусмаа Барга Монголчуудын хувьд сүй тавих зан үйл нь хүүгийн талаас охин гуйж очиход охины талаас охины инж болох эд малыг гол төлөв бод малаар тавих бөгөөд сондгой тоогоор /5,7,9 гэх мэт/ хэмжээг тогтоон охины тал шийдэн хэлдэг ёс юм. Охины талын саналыг хүүгийн тал хүлээн зөвшөөрвөл сүй тавьсны бэлэг болох Ногтот морь, эвийг нийлүүлэгч хэмээн цавуу. Сэв дарагч хэмээн хуурай, гал бадраагч хэт зэргийг хадагны хамтаар охины эцэгт барьж хүүгийн тал нь бэр буулгах цаг өдрийг товлож тохирдог.
Мөн хүүгийн тал нь тахил шүтээнд тахил тахих, идээ, зам цайлах морь /Цэнхэр ба бор зүсмийн морь/ үнэр сайт хүж, гэрэл сайт зэргийг бурханд өргөх бүтэн хонины мах заавал өгдөг ёстой.
 Бэрд буян хишиг урих
Бэрийн зурхайд бэр болон очих гэж буй охины хойшдын  буян заяа  хишигт дэмбэрэл сайн сайхан байдлыг бэлгэдэн охины талаас өмсөх хувцас, унах унаа, хөтөч нарын зохицол шүтэлцээ, зүг чигийн гай тохиох барцад, хагацал, зовлон, өвчин эмгэг зэргийн зам мөрийг тэгшитгэх зан үйлийг хийж гүйцэтгэдэг. Үүний нэг  үйл нь охины талаас охиндоо зам мөр үйлийг тэгшитгэж буян үйлдэж, хишиг урьж, ном хуруулах ёс юм.
 Цэгээний найр
Энэ ардын ёс нь заншил нь уйлж мордсон бэр жаргадаг ,инээж очсон бэр зовдог  хэмээх ардын  зөн совин-т үйлээс үүдэлтэй.Цэгээний найр нь бэр болохоор мордож буй охин. Найз охидын хамтаар цэгээ ууж дуулж хуурдаж , уйлж найрлах ба эр хүн оролцдоггүй зөвхөн охид оролцдог ба сүй тавьсны дараа хийнэ.
Share:

Хөлөнбуйр

                                                                    Хөлөнбуйр

2001 онд БНХАУ-ын засгийн газар Хөлөнбуйр аймгийг Хөлөнбуйр хот болгов.
Мөн Хайлаар хотыг Хайлаар дүүрэг болгов. Хөлөнбуйр хот нь ӨМӨЗО-ны зүүн хойд талд байрлаж, өмнө талаараа Хянган аймаг, зүүн ба зуун хойгуураа Хармөрөн мужтай хиллэж, хойд ба баруун хойд хэсгээрээ Орос улстай, баруун ба баруун өмнө талаараа Монгол Улстай 1723 км хилийн шугамаар холбогдож байгаа (Зүүнээс баруун тийш 630 км, өмнөөс умар 700 км, ерөнхий талбай 263,953 км квадрат, Өвөр Монголын нийт газар нутгийн 21.4 хувийг эзэлнэ) юм.
Хөлөнбуйр хотод Монгол, Дагуур, Эвенк, Орчон, Хятад, Хотон, Солонгос, Орос зэрэг 32 үндэстэн аж төрөн сууршин амьдардаг. Эдгээр үндэстэн өөр өөрийнхөө соёлын өв уламжлал, амьдралын зан заншлаа уламжлан хадгалсаар байгаа юм. Хөлөнбуйрын Монгол үндэстэнд Барга, Өөлд, Буриадаас гадна өөр аймгаас нүүж ирсэн Монгол ястнууд багтана. Баргууд голдуу Хуучин Барга Хошуу, Шинэ Барга Зүүн Хошуу, Шинэ Барга Баруун Хошуугаар амьдардаг ба Өөлд, Буриад хоёр нь Эвенк хошуунд аж төрдөг. Эвенк Үндэстний Өөртөө Засах Хошуу нь Эвенк үндэстний төвлөрөн суурьшсан гол газар нутаг болно.     
Эвенк гэдэг нь эвенк хэлтэй, ойт уулын хүмүүс гэсэн утгатай. Тус хошуунд бас Буриад, Өөлдөөс гадна Дагуур үндэстэн бий. Эвенк хэл нь Алтай язгуурын хэлний төрөлд багтах тунгус хэлт үндэстний умард хэлний салбарт багтдаг. Бичиг үсгийн хувьд тэд хятад буюу монгол үсэг хэрэглэж байна.
Орчон Үндэстний Өөртөө Засах Хошуу бол Орчон үндэстэн төвлөрөн сууршсан гол газар юм. Орчон гэдэг үг нь орчон хэлнээ уул, давааны хүмүүс буюу цаа бугыг аж ахуйдаа хэрэглэдэг хүмүүс гэсэн утгатай юм байна. Үг хэл нь Эвенк хэлтэй маш ойролцоо ч өөрийн бичиг үсэггүй болохоор хятад үсгийг хэрэглэж байна. Дагуур үндэстний хамгийн их төвлөрсөн газар нь Морин давааны Дагуур Үндэстний Өөртөө Засах Хошуу болно. Эвенк Үндэстний Өөртөө Засах Хошуунд ч Дагуур үндэстэн байдаг. Дагуур үндэстэн бол алтай язгуурын Монгол хэлтэн боловч бичиг үсэггүй учир монгол буюу хятад үсэг хэрэглэдэг. Хөлөнбуйр хотын захиргаа нь Хайлаарт байрлана. Хайлаар хот нь Хөлөнбуйр хотын улс төр, эдийн засаг, соёлын төв болж, Хөлөнбуйрын тал нутгийн төв өрцөд байрлаж, Талын сувд хэмээгддэг.
Хөлөнбуйрын аялал жуулчлал Хятад даяар нэртэй
Өвөр Монголын Хөлөнбуйр хот нь түүх соёл, зан заншил, экологи жуулчлалын баялагтай Хятадын хамгийн үзэсгэлэнт тал нутаг юм. 2008-2012 оны хооронд хотын аялал жуулчлалын салбар нь “Үзэсгэлэнт хөгжил, шинжлэх ухаанч хөгжил, хамтын хөгжил” хэмээх хөгжлийн стратегийг хэрэгжүүлж, ӨЗО болон Хөлөнбуйр хотын намын хороо засгийн газрын ажил хэргийг нарийн зохицуулж, сэтгэл нэгдэн урагш ахиулснаар “Арван нэгдүгээр таван жилийн төлөвлөгөөний хугацаа”-ны аялал жуулчлалын үргэлжилсэн түргэн хөгжлийг биелүүлж мөн “Арван хоёрдугаар таван жилийн төлөвлөгөөний хугацаа”-ны хөгжлийн эхлэлийг нээсэн юм.
Хөлөнбуйр хот нь аялал жуулчлалын баялагтаа түшиж Хайлар, Манжуур хоёр том аялал жуулчлалын хотоор төв болгож, Хайлар-Өргөнөө-Манжуур боомт дагуу зан заншил хийгээд өнгө үзэмж хосолсон аялал жуулчлалын бүс, Эвенк-Хуучин Барга хошуу-Шинэ Барга зүүн хошуу-Шинэ Барга баруун хошуу дагуу тал нутгийн үзэмжийн бүс, Хайлар-Якаши-Манжуур дагуу мөнгөн өвлийн үзэсгэлэнт бүс зэрэг гурван том аялал жуулчлалын бүсийг байгуулсан байна. Мөн Залан-Айл-Якаши-Хайлар-Манжуур дагуу “Дунд зүүн бүсийн төмөр зам дагуу аялал жуулчлалын бүс”, Орчон-Гэгээнгол-Өргөнөө дагуу “Умард өргөргийн 50 градус дахь аялал жуулчлалын бүс”, Шинэ Барга зүүн хошуу-Шинэ Барга баруун хошуу-Манжуур-Өргөнөө дагуу “Хятад, Орос, Монголын хил дагуу аялал жуулчлалын бүс”, Эвенк-Хайлар-Хуучин Барга хошуу-Өргөнөө-Гэгээнгол-Мэргэлгол дагуу “Талыг туулан их хянган давааг давах Хятадын умард туйлын аялал жуулчлалын бүс” зэргийг байгуулж, их хянган давааны баруун, зүүн талын ойн бүс хийгээд мал аж ахуйн орон, хилийн боомт хийгээд хот балгасны аялал жуулчлалын баялгийг бүтэмжтэй холбож, аялал жуулчлалын сүлжээ зам шугамыг бүрдүүлсэн байна. Ялангуяа өвлийн улиралд аялал жуулчлалын баялгийг хөгжүүлэн ашигласан байна. Жишээ нь Якашийн Фэнгуань цанын бааз, Залан-Айлын Алтан луут уулны цанын бааз, жил бүр Хайларт зохиогддог өвлийн усанд шумбалтын тэмцээн, хуучин Барга хошуу болон Эвенк хошууны мөнгөн өвлийн наадам, машины уралдаан, Манжуур хотын цас мөсөн баримал зэрэг багтана.

Эх сурвалж:Солонго Мэдээллийн төв

Share:

Хөлөнбуйрын домог

                              Хөлөнбуйрын домог

Хөлөн нэртэй гэсэн гоо үзэсгэлэнт бүсгүй сүрлэг биетэй, арслан барын хүчтэй,
Эрт урьд цагт саруул талын дэнжинд сүргээ хариулан аж төрдөг нэгэн Монгол аймаг байж гэнэ. Энэ аймагт Хөлөн нэртэй гэсэн гоо үзэсгэлэнт бүсгүй сүрлэг биетэй, арслан барын хүчтэй, агсам хүлгэн унаатай сайхан эр Буйртайгаа хамт амар жимэр амьдарч байв.
Гэвч нэгэн өдөр арван таван толгойтой атгар хар мангас, сэр сэр салхи татуулан, бүр бүр хур оруулсаар, тэнгэрийн хаяанд улаан тоос татуулан тал нутагт ирж, Хөлөн охиныг булаан, гол мөрнийг нь ширгэтэл сорж гай зовлон тарьжээ. Буйр хүү дурлалт бүсгүйгээ аврахаар мангасын араас олон хоног нэхэн хөөсөөр мориныхоо нурууг амраах гэж эмээлийг аваад түр зүүрмэглэжээ.
Тэрхэн зуур түүний зүүдэнд хайртай охин Хөлөн нь үзэгдсэн бөгөөд мангасаас айхгүй эсэргүүцэж байгаад нь хилэгнэн, сараалан цэцэг болгон хувиргаад гал наранд шарж үйлийг нь үзэж байх юм гэнэ. Буйр залуу энэ байдлыг хараад амь залгах гэж үлдээсэн ганц балга усаа цэцгэн дээр хийхэд цэцэг тэр доороо Хөлөн охины мөн биед хувилав гэнэ.
Гэвч нөгөө мангас хайрт бүсгүйг нь дахиад л булааж аваад зугтаан оджээ. Буйр хүү мангасыг элдэн хөөж дарж чадсан ч Хөлөнгөө олж чадсангүй. Тэгээд мэлмэлзсэн тунгалаг нуурын хөвөөгөөр энэлэн шаналж явтал хүмүүс түүнд Хөлөн охин мангасын дарлалыг тэвчихээ байсандаа нуур болон хувирсан гэдгийг хэлж өгчээ.
Буйр үүнийг сонсоод хайртай хүнтэйгээ үүрд хамт байна гэж үсрэн нууранд оржээ. Түүнээс хойш Хөлөн нуурын дэргэд бас нэг нуур бий болсон гэдэг. Түүнийг Буйр нуур гэдэг болсон байна.
Share:

2016 онд дэлхийд болох чухал үйл явдлууд

2016 онд дэлхийд болох чухал үйл явдлууд

Айлчлан ирсэн 2016 онд ач холбогдол нь урт удаан хугацааны өнгийг тодорхойлох боломжтой чухал үйл явдлууд шил шилээ даран болж өнгөрөх нь.

Зуны олимп анх удаа Өмнөд Америкт болно
Зуны XXXI олимпийн наадам Бразилийн нийслэл Рио де Жанейрод наймдугаар сарын 5-21-нд болно. Энэ удаад 33 төрлийн 306 багц медалийн төлөө дэлхийн шилдгүүд өрсөлдөх юм. Анх удаа Өмнөд Америкт болох олимпийн наадмын хөтөлбөрт регби-7, гольфийн төрлүүд анх удаа багтжээ. Тус олимпод 205 орны 800 гаруй тамирчин оролцох төлөвтэй байна. Монгол Улсын баг тамирчид одоогийн байдлаар олимпийн 11 эрх хүртээд байгаа. Монголын баг тамирчдаас хөдөлмөрийн баатар, гавьяат тамирчин О.Гүндэгмаа 2015 оны дөрөвдүгээр сард болсон буудлага спортын Дэлхийн цомын 25 метрийн дасгалд түрүүлснээр эх орондоо олимпийн анхны эрхийг авчирч байв. Түүний араас чөлөөт бөхийн төрөлд зургаа, буудлага спортын төрөлд гурав, байт харваа, хөнгөн атлетикийн төрөлд тус бүр нэг эрх хүртсэн. Монголын үндэсний шигшээ баг “Рио-2016” зуны олимпийн наадамд 30 тамирчинтай оролцож, нийт зургаан медаль хүртэх зорилттой ажиллаж байна.  
Олимпийн эрх олгох тэмцээн Монголд анх удаа
Чөлөөт бөхийн олимпийн наадмын эрх олгох олон улсын тэмцээн “Буянт-Ухаа” спортын ордонд ирэх дөрөвдүгээр сарын 22-25-нд болно. Тус тэмцээнд жин тус бүртээ эхний гурван байрт шалгарсан эрэгтэй, эхний хоёр байрт шалгарсан эмэгтэйчүүд “Рио-2016” олимпийн наадамд оролцох эрх хүртэнэ. Манай улсад олимпийн эрх олгох тэмцээн анх удаа болж буй нь энэ юм. Тиймээс олимпийн эрх хүртэж чадаагүй гавьяат тамирчин С.Цэрэнчимэд, Б.Шоовдор, О.Бурмаа, ОУХМ О.Үйтүмэн, Д.Гомбодорж, Э.Ням-Очир, Б.Номин нарын шилдэг тамирчид энэхүү алтан боломжийг “чулуу болгох”-ын төлөө тус тэмцээнд бүх хүчээ шавхан өрсөлдөх нь лавтай. Манай чөлөөтийнхнөөс одоогийн байдлаар эрэгтэйчүүд дөрөв, эмэгтэйчүүд хоёр жинд олимпийн эрх өвөртлөөд байгаа юм. 
Энэ жилийн баяр наадамд 1024 бөх барилдана
Энэ онд  Их Монгол Улс байгуулагдсаны 810, Ардын хувьсгалын 95, Үндэсний эрх чөлөө тусгаар тогтнолоо сэргээн мандуулсны 105 жилийн тэгш ой тохиож байна. Тиймээс энэ жилийн Үндэсний их баяр наадмыг нэлээд өргөн хүрээнд тэмдэглэх юм. Тухайлбал, 1024 бөх барилдуулахаар төлөвлөжээ. Энэ талаар Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж өнгөрсөн арванхоёрдугаар сарын 29-нд Монгол бөхийн өргөөнд болсон Үндэсний эрх чөлөө тусгаар тогтнолоо сэргээн мандуулсны 104 жилийн ойд зориулсан Ерөнхийлөгчийн цомын нэрэмжит барилдааны үеэр хэлсэн юм. Тэрээр “Их Монгол Улс байгуулагдсаны 810 жилийн ойг ирэх жил тэмдэглэнэ. Энэ ойн арав арван жил дээр 1024 бөхөө барилдуулж наадмаа хийдэг. Ирэх жил бөхийн хорхойтнууд, бөхчүүд, бөх сонирхогчдын сайхан наадам болно гэж бодож байна” гэсэн юм. 1024 бөх барилдсан түүх гурав бий. Тухайлбал, 2001 онд Ардын хувьсгалын  80,  2006 онд Их Монгол Улс байгуулагдсаны 800, Ардын хувьсгалын 85, 2011 онд Ардын хувсгалын  90 жилийн ойн наадмаар тус бүр 1024 бөх барилдуулснаас дархан аварга А.Сүхбат, улсын аварга Д.Сумьяабазар, С.Мөнхбат нар түрүүлж байв. 
“Улс төрийн олимп” Монголд
2014 онд Италийн нийслэл Милан хотод болсон Ази Европын дээд хэмжээний уулзалт (АСЕМ)-ын үеэр дараагийн уулзалтыг Монгол Улс зохион байгуулахаар болсон билээ. Үүний дагуу манай улс “улс төрийн олимп” гэгддэг АСЕМ-ын 11 дэх уулзалтыг ирэх долдугаар сарын 14-15-нд зохион байгуулахаар бэлтгэж байна. Энэхүү арга хэмжээнд оролцохоор АСЕМ-ын гишүүн 53 орны төрийн тэргүүн, Ерөнхий сайд, Засгийн газрын гишүүд цуглаж, Монгол Улс дэлхий нийтийн анхаарлын төвд орох юм. Ази Европын уулзалт буюу АСЕМ нь Ази, Европын орнуудын хамтын ажиллагааг харилцан хүндэтгэх, эрх тэгш хамтран ажиллах зарчмын үндсэн дээр үйл ажиллагаа явуулдаг бүтэц юм. АСЕМ-ын бүрэлдэхүүнд Европын холбооны гишүүн 27, Зүүн өмнөд Азийн улсуудын холбоо (АСЕАН)-ны гишүүн 10 улс, Австрали, БНСУ, БНХАУ, Бангладеш, Казахстан, Монгол, Норвеги, ОХУ, Пакистан, Хорват, Швейцар, Шинэ Зеланд, Энэтхэг, Япон зэрэг улс орнууд багтдаг юм. 
Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж АСЕМ-ын дээд хэмжээний уулзалтыг зохион байгуулах батламжийг гардан авах үерээрээ “Ази, Европын орнуудын дээд хэмжээний уулзалтыг зохион байгуулах эрхийг хүлээн авлаа. Энэ бол Монголын нэр хүнд олон улсын хэмжээнд өндөрт хүрснийг харуулж байна. Энд монгол хүн бүрийн оруулсан хувь нэмэр асар их байгаа. Спортын том арга хэмжээ зохион байгуулах эрх авч байгаатай адил. Өөр бас нэг чухал зүйл нь АСЕМ гэдэг байгууллага байгуулагдсаны 20 жилийн ой 2016 онд болно. Ази, Европын төр засгийн удирдагчид 20 жилийн хамтын ажиллагаагаа Монголд очиж дүгнэнэ. Энэ нь Монголоос АСЕМ-ын үйл ажиллагааны шинэ эрин эхэлнэ гэсэн үг. Бидний хичээл зүтгэлийг  53 орны удирдагч өндрөөр үнэллээ. Нэрээ бодож, эв эеэ хичээж, энэ том арга хэмжээг нэр төртэй зохион байгуулахын төлөө хамтран ажиллая” гэсэн юм.
УИХ, аймаг, нийслэлийн ИТХ-ын сонгууль зэрэг болно
Шинээр батлагдсан Сонгуулийн тухай хуулийн дагуу ирэх зургадугаар сард анх удаа УИХ болон аймаг, нийслэлийн ИТХ-ын сонгуулийг хамтад нь зохион байгуулна. 2012 онд анх удаа нийслэлийн ИТХ-ын сонгууль УИХ-ынхтай хамт явагдаж байсан бол энэ удаад аймгийн ИТХ-ын сонгууль нэмэгдлээ. Ингэснээр иргэд төрийн эрх барих дээд байгууллага буюу УИХ-ын гишүүд болон харьяа аймаг, нийслэлийнхээ Иргэдийн хурлын төлөөлөгчдөө нэгэн зэрэг сонгох юм. УИХ-ын сонгууль 48:28 гэсэн холимог тогтолцоогоор явагдах бол аймаг, нийслэлийн ИТХ-ын сонгуульд нэр дэвшигчид нь зөвхөн мажоритар тогтолцооны дагуу өрсөлдөх юм.   
Сири: Шилжилтийн үе 
Сирийн нөхцөл байдлыг нэг тийш нь шийдэх хамгийн чухал үйл явдлууд энэ онд болно. Тус улсад үүссэн иргэний дайн, улс төрийн хямралыг  зохицуулахаар хэлэлцээр хийж байгаа НҮБ, АНУ, ОХУ, Герман, Франц, Их Британи, Саудын Араб, Турк, Иран, бүс нутгийн бусад улс орныг багтаасан “Венийн групп” ингэж үзэж байна. Эдний дунд Б.Асадын дэглэмийг дэмждэг нь ч бий, сөрөг хүчнийг турхирч, иргэний дайн дэгдэхэд хүргэсэн гэмтнүүд ч бий. Хамгийн гол нь тэд аль нэгнийх нь эрх ашгийг 100 хувь хангана гэж зүтгэлгүй алтан дунджийг олж гэмээнэ  Сирийн асуудал эмх цэгцэндээ орох боломж бий. 
Тус улс шинэ үндсэн хуулиа баталж, ардчилсан зарчмаар сонгууль явуулах хүртэл “шилжилтийн үе” нь 1.5 жил байна гэж ОХУ үзэж байгаа. НҮБ-ын Аюулгүйн зөвлөл өнгөрсөн сарын 18-19-нд шилжих шөнө дээрх хугацаанд хямралыг зохицуулах нь зүйтэй гэсэн шийдвэр гаргасан байгаа. Ингэснээр Б.Асад болон сөрөг хүчин нэгдэх асуудалдаа нэгдэж, үндэсний эв нэгдлээ хангахад зургаан сар, шинэ үндсэн хуулиа  баталж, сонгууль явуулах боломж бүрдүүлэхэд 18 сарын хугацаа олдож байна. Энэ 1.5 жилийг “шилжилтийн үе” гэж нэрлэж байгаа юм. Цаг гүйгээд эхэлсэн. Хэрвээ хүсэл сонирхол нь байвал Сирийн нөхцөл байдал дээрхээс ч хурдан хугацаанд тогтворжих боломж бий.  
“Эмэгтэйчүүдийн эрин” эхлэх үү
НҮБ-ын Ерөнхий нарийн бичгийн дарга Бан Ги Муны бүрэн эрхийн хугацаа 2016 оны сүүлээр төгсгөл болно. Ерөнхий Ассамблей, Аюулгүйн зөвлөл түүнээс өмнө шинэ тэргүүнийг тодруулах учиртай. Эх сурвалжуудын мэдээлэл, нөхцөл байдлыг аваад үзэхэд энэ жил НҮБ-ын удирдлагаар анх удаа Зүүн Европын төлөөлөгч сонгогдох магадлал бий болжээ. Тэр тусмаа анх удаа эмэгтэй хүн “дэлхийн дарга” болох бодит боломж үүссэн байна. Түүхэнд үлдэх тэрхүү азтан нь Литвын Дали Грибаускайте болон 2009 оноос ЮНЕСКО-гийн ерөнхий захирлаар ажиллаж буй Ирина Бокова, Еврокомиссын гишүүн Кристалина Георгиева гэсэн хоёр болгар бүсгүйн нэг байх магадлалтай гэнэ. 
Цагаан ордонд шинэ оршин суугч төвхнөнө
АНУ-ын Ерөнхийлөгчийн сонгууль ирэх арваннэгдүгээр сард болно. Б.Обамад дахиад жил шахам хугацаа үлдээд байгаа ч АНУ-ын улс төрийн тогтолцооноос болоод сонгууль аль хэдийнэ эхэлсэн. Б.Обама дахиад сонгогдох боломжгүй учир жилийн дараа Цагаан ордон шинэ оршин суугчтай болно. Харин хэн гэдгийг нь хэлэхэд эрт байна. Нам доторхи өрсөлдөөн өнгөрсөн арваннэгдүгээр сараас эхэлсэн бөгөөд эдүгээ 20 гаруй улстөрч өрсөлдөж байгаа юм. Шинжээчдийн таамаглаж байгаагаар бол Ардчилсан намаас 42 дахь Ерөнхийлөгч Билл Клинтоны эхнэр Хиллари Клинтон нэр дэвших бөгөөд хамгийн өндөр рейтингтэй гэгдэж байгаа. Дэд Ерөнхийлөгч Жой Байден түүнтэй ширүүн өрсөлдөөнийг үзүүлж чадах байсан ч өөрөө нэрээ татсан билээ. Тиймээс Вермонтын сенатор Берни Сандерсаас өөр хүчтэй өрсөлдөгч үлдээгүй гэж болно. БНН-ын хувьд, өнгөрсөн сарын дундуур явуулсан санал асуулгаар тэрбумтан Дональд Трамп тэргүүлж, сенатор Марко Руио удаалж байв. Д.Трамп Мексикээс ирсэн цагаачдыг “хүчирхийлэгчид” хэмээн нэрлэж, стандарт бус аргаар сурталчилгаагаа явуулж байгаа ч үзэл баримтлалд нь сонирхолтой талууд бас байгаа юм. Тэрээр намынхаа бусад нэр дэвшигчдийн нэг адил Ардчилсан намын үйл ажиллагаанд шүүмжлэлтэй ханддаг ч ОХУ-ыг “АНУ-ын №1 дайсан” гэж үздэггүйгээрээ ялгагдана. Мөн М.Каддафи Ливийн төрийн эрхэнд байсан бол бүх зүйл одоогийнхоос дээр байх байсан гэсэн нь анхаарал татаад буй. 
БНН нэр дэвшигчээ ирэх долдугаар сарын 18-21-нд Кливлендэд болох их хурлаасаа сонгох бол Ардчилсан нам 25-28-нд Филадельфид хуралдаж, нэр дэвшигчээ эцсийн байдлаар тодруулна.    
Барууны орнуудын гаргасан хоригтой холбоотой хоёр шийдвэр  
АНУ, Европын холбоо Иранд  тавьсан хоригоо цуцалж, ОХУ-д тавьсан хоригоо сунгасан нь 2016 онд дэлхийн эдийн засагт тодорхой үр нөлөө үзүүлнэ. Ираны цөмийн хөтөлбөрийн асуудлаар явагдсан цуврал хэлэлцээрийн үр дүнд АНУ тэргүүтэй барууны орнууд тус улсад тавьсан эдийн засгийн хоригоо цуцлахаар болсон билээ. Хэрвээ Тегеран тохиролцоогоо чанд дагаж мөрдөж гэмээ нь дэлхийн зах зээлд ямар ч хориггүйгээр хөл тавьж, эдийн засгийн асар их ашиг олох боломж бүрджээ. Хориг тавигдсан нь Ираны гадаад харилцаанд ч шинэ үеийг нээж байна. Тус улс ОХУ-аас зэвсэг техник худалдаж авах боломжтой болсны дээр Шанхайн хамтын ажиллагааны байгууллагад элсэх асуудлыг бодитойгоор хэлэлцэх нөхцөл хангагджээ. 
АНУ, Европын холбоо ОХУ хоорондоо харилцан эдийн засгийн хориг тавьсан явдал 2014 оны гол үйл явдал байсан билээ. Үүнээс болоод ОХУ худалдааны гол түншээрээ БНХАУ-ыг сонгож, Ази тивийн улсуудтай харилцах харилцаагаа идэвхижүүлэх болсон юм. Энэ нь Монголд ч ашигтай тусч, худалдааны хэлэлцээрүүд хийгдэж байгааг бид мэднэ. Тэгвэл хориг тавьснаараа хоёр тал аль аль нь хохирч байгаа гэдгээ ойлгож, улмаар хоригоо цуцлах болно гэсэн таамаглал хүчээ авч байна. Энэ таамаглал ОХУ-тай эдийн засгийн хувьд илүү ойр холбоотой Төв болон Зүүн Европын улсуудын байр сууриар баталгаажиж байгаа юм. Тэд ОХУ-тай хамтрах гол шалтгаанаа байгалийн хий, эрчим хүч гэхээс зайлсхийж, алан хядагчидтай хийх тэмцэлд хүч нийлүүлэх нь гарцаагүй учраас эдийн засгийн хоригоо цуцалчихъя гэлцэж байна. Энэ нь ОХУ-тай эдийн засгийн харилцаагаа эрчимжүүлж эхэлсэн Азийн орнуудын хувьд таатай мэдээ биш юм.

 Украин халуун цэг хэвээрээ
Украины зүүн хэсэгт болж буй иргэний дайныг энхийн замаар зохицуулах оролдлого 2015 онд амжилт олсонгүй. Киев, Донбассын салан тусгаарлагчид оны сүүлээр, орон нутгийн сонгууль явуулсныхаа дараа улс төрийн шинэчлэл хийх нааштай тохиролцоонд хүрсэн ч биелүүлж чадсангүй. “Нормандын дөрвөл” (ОХУ, Франц, Герман, Украйн)-ийн удирдагчид уулзаж байж, Донецк, Луганскт өнгөрсөн оны намар орон нутгийн сонгууль хийхээр болсон ч ирэх хавар болж хойшлоод байна. Ингэснээр гурван талын хүчин чармайлт, уулзалт хэлэл­цээрүүд 2016 онд үргэлжлэх нь тодорхой болов.  
Германы Гадаад харилцааны сайд Франк-Вальтер Штайнмайер Украины хямралыг шийдэхэд Европын аюулгүй байдал, хамтын ажиллагааны байгууллагын үүрэг маш чухал үүрэгтэй гэж мэдэгдсэн. Энэ асуудалд гол үүрэг гүйцэтгэж буй ХБНГУ 2016 онд тус байгууллагыг даргалах нь асуудлыг шийдэхэд нэмэр болж магадгүй гэсэн найдлагыг төрүүлж байгаа юм.  
Ард нийтийн санал асуулга Молдавыг хоёр дахь Украин болохоос аврах уу
Украины араас орж магадгүй улсын тоонд Молдав ороод байгаа билээ. Тус улсад Засгийн бүх эрх мэдэл олигархиудын гарт байгаагаас гадна иргэдийнх нь амьжиргаа муудаж, хээл хахууль газар авчээ. Үүнээс үүдэн ард иргэд, эрх баригчдын хооронд “гүнзгий ангал” үүсч, цаг мөч өнгөрөх тусам улам томорсоор буй. 2014 оны сүүлчээр Молдавын гурван банкнаас хэдэн тэрбум ам.доллар сох дутсан явдал иргэдийн ирээдүйдээ итгэх итгэлийг бөхөөсөн. Тус улсын иргэд олноороо гадны өндөр хөгжилтэй орнуудад цагаачлах болсон нь үүний баталгаа юм. Зөвхөн ард иргэд ч бус, хөрөнгө оруулагчдын итгэл ч үгүй болж, гадаадын шууд хөрөнгө оруулалт огцом буурчээ. Ерөнхий сайд асан Влад Филатын баривчилгаа, аравдугаар сарын сүүлчээр Валерий Стрельцийн Засгийн газар огцорсон зэрэг таагүй үйл явдал 2015 онд тус улсад болж өнгөрчээ. Молдавын Үндсэн хуульд зааснаар, хэрвээ гурван сар гүйцэтгэх засаглалаа байгуулж чадахгүй бол Ерөнхийлөгч парламентаа тараах эрхтэй. Ерөнхийлөгч Николае Тимофтигийн бүрэн эрхийн хугацаа ирэх хавар дуусна. Тэрээр парламентаа тараах эрхээ эдлэх юм бол Ерөнхийлөгч, Парламентын сонгууль зэрэг шахам явагдах, улс төрийн хямрал улам гүнзгийрэх хүнд нөхцөл байдал үүснэ. Гэтэл аль хэдийнэ хоёр сар өнгөрөөд байна. Баривчилгаа, огцролтын дараа Либерал ардчилсан нам, Ардчилсан намын хооронд үл ойлголцол үүссэн нь Засаг байгуулах үйл явцыг улам бэрхшээлтэй болгож буй. Молдавчууд энэ байдлаас гарах гарц нь Ерөнхийлөгчийг шууд ард түмнээс сонгох явдал гэж үзэж, энэ асуудлаар бүх нийтийн санал асуулгыг явуулахаар болоод байгаа юм. Гэхдээ тавдугаар сарын 20-ноос нааш Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулж амжихгүй тул ирэх дөрөвдүгээр сард Ерөнхийлөгчийг уламжлал ёсоор парламентаас сонгоно.   
Асуудал хууль журмын дагуу зохицуу­лагдахаас өмнө Молдавт “ямар нэг юм” гарчих вий гэдэгт Европын холбоо маш ихээр санаа зовж, “Украины хямрал нь эрх баригчид, ард түмний хооронд үүссэн үл итгэлцэл, сэтгэл дундуур байдлаас эхлэлтэй” гэдгийг сануулсаар байна.
Эх сурвалж:Ардын эрх
Share:

Барга монголчуудын “Адуу тамгалах” ёсон

Барга монголчуудын “Адуу тамгалах” ёсон
Барга монголчууд урд удаан нүүдэл, мал аж ахуйн амьдралдаа таван хошуу малын ашиг шимийг хүртэж, ялангуяа идэж өмсөхөөс явж суух, нүүдэллэн буухаас дайн байлдаан хүртэл адууг өргөн хэмжээтэй хэрэглэн ашиглаж “Адуу тамгалах” боловсон соёлыг үүдээсэн байдаг.
Малчин хүн тамгаараа өөрийн адуу малаа бусдын адуу малаас ялгах гар тэмдэг болгодог. Малчид хэдийгээр өөрийн хямгадан арчилсан мал сүргээ өнгө зүс,  онцлог шинжээр нь ялган таньж бүртгэдэг боловч алдаж гээгдсэн буюу бусдын сүрэгт нийлсэн малаа таньж авахдаа тамгаар нь хуулийн гэрч болгодог. Тиймээс “Алтан биед аман гэрч, адуу малд тамга гэрч” гэдэг. Тамга нь хуулиар батлах гэрч баримт болдгоор үл барам малын энх мэндийг ивээх, өнөр өсөхийг соёрхох ид шидтэй бэлгэ тэмдэг гэж үздэг.
Хамааралтай түүхийн бичиг баримтыг үндэслэвэл, мал аж ахуйн үүслийн голомт болсон төв Ази Монголын өндөрлөг дэх нүүдэлчин аймгууд бол малын тамгын соёлыг үүдэн бүтээгчид мөн. Малын тамгын соёлын үүссэн цаг нь маш эрт юм. Монгол угсаатны дээдэс эхлэлийн үеэс малдаа тамга хэрэглэж байжээ. Тэр үед нар, сар, галыг шүтэж биширдгээс адуу малын тамгын соёлд илэрч байгаа наран тамга, саран тамга, гал тамга нь маш балар эртнээсирэлттэй гэдгийг харуулж бий. Мал унааны тамгын соёлын эх сурвалж нь эхчлэлийн үеэс ул мөр нь нэмэгдэж эцэгчлэлийн үеэс хадны зураг буюу баатрын туульд тусгагдах болжээ. Мал унааны тамгын соёл түүх сударт тэмдэглэгдсэн баримт нь ч гээд одоогоос 4000-5000 жилийн түүхтэй болжээ. Одоо илрүүлснээр бол Мунь уулын хадны зураг, Урадын хадны зураг, Халхын хадны зурагт наран тамга, саран тамга, номин тамга, суман тамга, алхан тамга, хас тамга, өлзий тамга гэх мэт адуу малын тамгын олон хэлбэр зурагдаж үлджээ.
Баргуучууд адууг хоёр гурван настайд нь хавар намрын улиралд тамгалж голдуу хаврын улиралд тамгална. Хаврын улиралд үс гуужихаас нь өмнө тамгалбал шинэ үс ургасан ч тамга нь тод илэрч үс нь гуужсан хойно тамгалбал бүдэг болдог. Мал унааны тамга эхэндээ хүрлээр цутгаж байснаа сүүлдээ төмрөө үйлдэх болж их бага хоёр хэлбэртэй болжээ. Их тамгыг адуу тэмээнд хэрэглэж, бага тамгыг голдуу үхэр, ямаанд хэрэглэдэг. Адуу тамгалахад нэгдэх тамгыг заавал гэрийн эзэн өөрөө дарах буюу айл усандаа хүндтэй, адуу малд хайртай настныг урьж даруулдаг. Адуунд тамга дарахдаа тамгалах газрын үсийг хайчлах буюу усаар норгосны дараа халуун тамгаа эв тохитой дардаг. Тамгыг аргалын галаар халааж хэд улайсгахгүй байдаг. Тамгалахад хэт дарвал мах нь түлэгдэж дутуу дарвал бүдэг гарах тул тохиромжтой дарахыг маш хичээдэг. Адууны гуяа ташаанаас өөр газар тамгалдаггүй. Учир нь адуу бол ганган сайхан амьтан болохоор тэмээтэй адилхан хацар дээр нь тамгалбал харахад муухай сүр жавхаа нь дарагддаг. Хүүхдүүд тамганы дээгүүр алхаж гарахыг онцгой цээрлэж унаа мал тамгалах үедээ тамганы толгойг доош хандуулан авч явахыг цээрлэдэг, мөн малын тамгаар газар тамгалбал мал хорогдоно гэж цээрлэдэг. Худалдах адууны дэл хялгаснаас авч ишинд нь уяад малынхаа хишиг буяныг тамгадаа хурааж хадгалж байна гэдэг заншил бий. Хамгийн сүүлийн адуугаа тамгалахдаа “Тамгалсан адуу минь тал бүрхэж, тэмдэглэсэн адуу минь тэнгэрийн одон шиг үржээрэй!” гэж ерөөдөг юм.
Share:

Хонь тойглох - ”Тойг”


Монгол ухаанаас ивлэсэн ”Тойг”




       Монголчуудын амьдрал таван хошуу малтайгаа хүйн холбоотой. Тийм ч учраас малаа үржүүлж өсгөхийг ихэд дээдэлдэг. “Төлөөр баяждаг” гэсэн ардын цэцэн үг ч бий. Үүний нэг бол төл тосох ажил болно.
      “Хүлэг болгон жороогүй” гэдгээр төл тосох, мал төллөх үед хонь хургаа голж хөхүүлэхгүй байх тохиолдол олонтаа гардаг. Тухайлбал, зарим нь хөдөө хээр төллөөд таньж байсан ч малчид төлийг нь уутлан авчраад малын хашаанд тавьж,  хонь хургалсны дараа хургыг эхээр нь долоолгоогүй буюу хурганы биед өөр ямар нэгэн онцгой үнэр шингэсэн зэргээс болж хонь хургаа голдог. Заримдаа нас гүйцээгүй төллөсөн хонь голомхой байдаг билээ. Төлөө голох байдал гармагц малчид түүнд тохиромжтой арга хэмжээг авна. Жишээлбэл, гологдсон хургыг эхтэй нь хамт хашаанд хашиж орхих, эхийнх нь сүүг гологдсон хурганы бие дээр цацаж үнэртүүлэх, гологдсон хурганы сүүлэнд шүү /хужир шүү/ түрхэж эхээр нь долоолгох, эхийг нь хүзүүдэж байгаад хургыг нь хөхүүлэх зэрэг аргуудыг хэрэглэдэг. Үүний зэрэгцээ уян зөөлөн аялгуугаар “Тойгийн дуу”-г дуулдаг.
Төлөө голсон хонинд:
Хундан цагаан хонь минь
Хураагаа юунд голоо вэ?
Сүүний чинь үнэр
Сүүлэнд нь байна шүү дээ
Хос ! Хос ! Хос
Хаврын цаг боллоо доо
Хажуугийн цас ханзарна даа
Хавсарга салхи гарна даа
Хажууд чинь юу хэвтэх вэ дээ!
Тойг! Тойг! Тойг!
Урин цаг ирнэ дээ
Уулын ногоо ургана даа
Уураг сүү чинь чинэнэ дээ
Урдаас чинь юу чинь угтах вэ?
Тойг! Тойг! Тойг!
Дэлгэр зун болно доо
Дэлхийн ногоо ургана даа
Дэлэн хөх чинь чинэнэ дээ
Түүнийг чинь юу хөхнөв дээ!
Тойг! Тойг! Тойг!
Эхний бадгийн “Хос” гэж байгаа нь эх төл хос болтугай гэж дахин дахин дуудаж байна. Хонь хургаа хөхүүлэхгүй дэвхрэх үед “Хос” гэж ярьдаг.
Бусад хувилбарт:
Ангир шувуу ирэхэд
Ардаа юугаа дагуулах вэ
Аяган чинээ дэлэнг чинь
Арын шувуу хөхөх үү?
Тойг! Тойг! Тойг!
Тогоруу шувуу ирэхэд
Ардаа юу дагуулах вэ?
Тогоон чинээ дэлэнг чинь
Тоодог шувуу хөхөх үү?
Тойг! Тойг! Тойг!
Энэ мэтээр эх хонинд хургаа хөхүүлэхийг ятган тойглодог. Доорх мэт эх хонийг сануулах дуу ч бий:
Жигүүртэн шувуу ч болсон
Хүүгээ дагуулдаг
Чиний хүү биш юм уу?
Чи юугаа дагуулах гээв?
Пай, пай!
Тайгуу! Тайгуу!
 “Тайгуу” гэдэг нь тойг гэсэн үгийн адил бөгөөд нутгийн аялгуу юм. Хонинд бол “Тойг, тойг”, ямаанд бол “Чайг, чайг” гэх нь олонтаа байдаг. Эдгээр нь бүх монгол нутагт нийтээр тархаж байгаа “Тойгийн дуу” болно.
 “Газар газрын зан, гүзээ гүзээний булан” гэдгээр зарим нутгаар жаахан ялгаатай байдаг. Улаанхадын Ар Хорчин хошууны Сайхантал сумын Оюумаа гэгч малчин “ Тойгийн дуу”-даа:
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Зусаг дээрээ төрөөд чи
Зулзага төлөө голочих вуу!
Жаахан төл чинь өлбөрлөө шүү
Зүрх сэтгэлдээ бодоорой!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Монгол хүний мал байж
Мунхаг загнах чинь юу вэ?
Малчин хүний мал байж
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Энэ биеийн чинь төл шүү
Эгдүүтэй бүү загнаарай
Эх нь болсон мал шүү чи
Энэрч санаад аваарай!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Өргөн талдаа бэлчвэл
Үнэт эрдэнэ адил шүү
Үр төлөө саначихвал
Үржилт сүргийнхээ чимэг шүү!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
*** *** ***
Өөр нэгэн хувилбарт:
Урьхан хавар болсон шүү
Урьхан цас хайлсан шүү
Ууртай халзан зусаг минь
Ууган хургаа аваарай
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Хаврын дулаан болсон шүү
Хайлын цас хайлсан шүү
Хар халзан зусаг минь
Хайртай хургаа аваарай
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг!
Ойрд монголчууд:
Дэлэнгүй шувуу
Дэгдээхийгээ дагуулахад
Дэлэнтэй чи
Юугаа юугаа дагуулах вэ?
Тойг! Тойг! Тойг! Тойг …
Гологдсон хургыг ингэж эхэд нь авуулахаар барахгүй эх үхсэн өнчин хургыг бас хайдаг хонь, сүү сайтай хонинд эдгээр аргаар даллан хөхүүлж авуулдаг. Ялангуяа үхсэн хурганы арьс нөмрүүлж байгаад үхсэн хурганы эхэд үнэртүүлэн хөхүүлбэл их амархан эндүүрэн авч хөхүүлдэг.
Хонь тойглох бол монголчуудын өнө удаан жил хуримтлуулсан бусад үндэстэн угсаатнаас ялгагдах мал маллах соёлын зан үйл онцлогийг ил тод харуулсан нэгэн зүйлийн ажиллагаа болно.

Эх сурвалж:

Солонго Мэдээллийн төв

Share:

Үндэстний дээлээрээ гоёсон Барга хүүхдүүд

Шинэ Барга зүүн хошууны Амгалан нэгдүгээр бага сургууль “Үндэстний дээлээрээ гоёж, үндэстний хэлээрээ ярих” сэдэвт үйл ажиллагаа зохион байгуулав.
 ӨМ-ын Хөлөнбуйр хотын Шинэ Барга зүүн хошууны Амгалан нэгдүгээр бага сургууль “Үндэстний дээлээрээ гоёж, үндэстний хэлээрээ ярих” сэдэвт үйл ажиллагаа зохион байгуулсан ба сар бүрийн сүүлийн долоон хоногийн 2 дахь өдрийг “Үндэстний дээлээрээ гоёж, үндэстний хэлээрээ ярих” өдрөөр тогтоов. Сүүлийн жилүүдэд Шинэ барга зүүн хошуу үндэстний уламжлалт соёлын өвөө дээдлэн хамгаалж, уламжлан хөгжүүлэхийн төлөө сургуулиудад монгол уртын дуу, морин хуур, монгол уран бичлэг зэрэг хичээлүүдийг шинээр нэмж оруулсан байна. 
Share:

БАРГА1

БАРГА



2010 оны хүн амын тооллогоор 2989 барга ястан бүртгэгдсэн. Эртний Монгол удмын аймгуудын нэг нь баргачууд юм. Дундад эртний түүхэн сурвалжуудын мэдээгээр Баргын уг язгуур нь Байгал нуурын Баргажин түхэм, Хөлөнбуйрын орчмоор бусад монгол хэлтэн аймгуудтай айл зэргэлдээ нутаглаж байжээ. Судлаачид Тан улсын үед Ба-еэ-гу хэмээх нэгэн хүчирхэг аймаг байсан нь Барга аймаг мөн хэмээн үздэг.

Судлаачдын тэмдэглэснээр баргууд XI-XII зууны үед Байгал нуурын зүүн эргийн Баргужин төхөм хэмээх газраар нутаглаж байсан бөгөөд МНТ-нд: "Хори түмэдийн газар Ариг уснаа Хорилардай мэргэний Баргужин гуа-гаас төрсөн Алун-гуа охин” гэжээ. Алунгуа нь Чингис хааны арван нэгдүгээр үеийн дээд өвөг Добу мэргэний эхнэр юм. Рашид-Ад Дин Сэлэнгэ мөрний хавиар нутагладаг ардыг Баргууд, Баргужин гэж нэрлэдэг хэмээн дурдсан байдаг бөгөөд Монголын түүхэнд БаргудХориТулас аймаг нь хоорондоо ойр төстэй ба Сэлэнгийн зүүн этгээдийн Баргужин түхүмд хамт байжээ.



XIII зууны эхээр Монгол угсааны олон аймаг нэгдэх үед Байгал орчмоор нутаглаж байсан нүүдэлчин аймгууд 1207 онд Их Монгол Улсын харьяанд, дараа нь Чингис хааны отгон хөвгүүн Тулуйн угсааныхны мэдэлд орж, 1368 онд Юан улс мөхсөний дараа шинээр үүссэн Дөрвөн Ойрадын холбоонд Барга аймаг орж байжээ. XY зууны үед Ойрадууд баруун зүг нүүдэллэхэд Барга, Буриад аймгууд Батмөнх Даян хааны харьяат зургаан түмэн монголын Зүүн гурван түмний нэг Урианхай түмний бүрэлдэхүүнд багтаж, Сэлэнгэ, Байгал, Онон, Хөлөнбуйр, Хянганы нурууны хооронд нутаглаж байжээ. XYI зууны үед Урианхай түмэн хуваагдсанаар Барга, Буриад нь Халх түмний харьяалалд орж, улмаар Халхын Түшээт хан, Засагт ханы захиргаанд хамаарагдах болжээ. XYIII зууны эхээр зохиогдсон "Алтан хааны тууж” хэмээх зохиолд Алтан (1507-1522) хааны үед Юншөөбү, Түмэдийн дотор барга иргэн багтаж байсан тухай тодорхой тэмдэглэжээ.


Баргачууд түүхийн тодорхой хугацаанд Сэцэн хан аймгийн нутагт оршин сууж бэйс Жанчивдоржийн хошуунд харъяалагдаж байхдаа Галдан бошигтын эсрэг дайнд оролцож, улмаар Манжийн хаанд захиргаанд орохдоо Хөлөнбуйрын нутагт суурьшин нутаглах зарлиг хүлээжээ. Ийнхүү 1734 онд Хөлөнбуйрт нүүдэллэн очиж манж найман хошууны зохион байгуулалтад орсон байна. Манж найман хошууны зохион байгуулалт гэдэг бол засаг захиргааны нэгж хошуу бөгөөд "цэрэгт барьдаг” тугийн өнгөөр нэрлэгдэнэ. Барга найман хошуу нь хөвөөт цагаан, хөвөөт хөх, хөвөөт улаан, гүл хөх, гүл цагаан, гүл шар, гүл улаан гэх нэртэй болсон байна.

Богд хаант Монгол улс байгуулагдахад 1912 онд Баргад Манж-Хятадын эсрэг бодлого гарч өөрсдийгөө Богд хаант Монгол улсын харьяат хэмээн зарласан байна. Гэвч 1915 оны Хиагтын гурван улсын гэрээгээр баргуудыг хятадын бүрэлдэхүүнд хэвээр үлдээжээ. Энэ үеэр барга, буриадууд дорнод хилээр Монгол нутаг руу уван цуван нүүдэллэж эхэлсэн билээ. 1945 онд нүүж ирсэн баргууд Дорнод аймгийн Хөлөнбуйрт суурьшсан ба хүний тоо 1000 орчим, малын тоо 89 мянга орчим байжээ. Баргачууд эдүгээ Дорнод аймгийн Гурванзагал, Хөлөнбуйр, Төв аймгийн Сэргэлэн, Баян, Баянцагаан, Завхан аймгийн Их-Уул, Ургамал, Сантмаргац, Сүхбаатар аймгийн Уулбаян, Баянтэрэм зэрэг сумдад аж төрж байна.

Барга эрчүүдийн дээл нь өргөн захтай, энгэр нь дугуйвтар бөгөөд тавиу өргөн, нударга бүхий урт ханцуйтай, хормой нь дугуйвтар өргөн, зах энгэр нь дан эмжээртэй байх нь нийтлэг. Дээлэн дээр суран ба даавуун бүс бүсэлдэг. Суран бүсийг адуу, үхрийн ширээр хийж, гадна талыг төмөрлөг эдлэлээр товруу гаргаж гоёдог уламжлалтай. Бүсний өнгө хул шар, улбар шардуу байх нь элбэг. Даавуун бүсийг эр хүн шөнө унтахдаа аман хүзүү (халх) зангиагаар зангидаж дэрнийхээ доод талд тавьдаг заншил нь салсныг эвлүүлэх, алив задгайг бэхлэн батжуулах бэлгэдлийн утгыг агуулдаг.

Нөхөрт гарсан барга эмэгтэй хүн түнтгэр ханцуйтай эхнэр дээл өмсөнө. Ханцуйнд хуниастай хоргойгоор нударга хийж гоёдог. Эхнэр дээл уужтай, ууж нь таван мөнгөн товчтой, уужны хажуу талд богос оёж хоргой туузаар чимэглэнэ. Уужны энгэр талыг өргөн хоргойгоор эмжиж, хоёр ташаанд нь оноо гаргадаггүй байна.









Барга гутал нь буриад гуталтай төстэй, хамар нь шантгаргүй, гутлын зулагт тахир угалз, зуузай ба шагайд пүүз тавьж гоёх ба ирмэг улыг эсгий, даавуугаар ширж хөмөөр уллана. Бойтог гутлыг хонь, ямааны арьсаар зулаглаж оёно.

Элдээ мууз малгайтай барга эрчүүд: Барга ястангууд нь Дорнод, Сүхбаатар, Төв, Завхан аймгаар аж төрдөг. Баргуудын хувцас гоёл нь олон талаараа Монголчуудынхтай төстэй боловч өөрийн гэсэн өвөрмөц онцлог төрх хэв маягийг бүрдүүлэн уламжилж иржээ. Барга эрчүүдийн малгай хэд хэдэн төрөлтэй. Тэд "элдээ мууз” хэмээх сампин тав хадсан босоо өндөр оройтой, дөрвөн чихтэй, залаагүй үнэгэн болон хурган үстэй малгай, "маахууз” хэмээх нилээд эртний хэв маягтай, юүдэн шиг оройтой, үс хадсан малгайг өвлийн улиралд өмсөж байжээ. Харин зун нь эсгий малгай эсвэл цагаан өнгийн алчуур толгойдоо зангиддаг байжээ. Мөн буриад гуталтай төстэй, мөлгөр хоншоортой гутал өмсөж байв. Энэ гутлын зулагт угалз, зуузай болон шагайд пүүз хээ тавьж гоёдгоороо ялгагдна. Түүнчлэн Барга эрчүүд алт, мөнгөн бөгж зүүж, хэт хутга, бэл хөөрөгний сав даалин, хавтага, цагаан хашин гаанс хэрэглэдэг байжээ.




             
    
 



Барга эхнэрүүд үсний гэр хэрэглэдэггүй байжээ: Барга бүсгүйчүүд толгой, үс, ар өврийн болон мөрний гуу, ээмэг, бугуйвч, бөгжөөр гоёдог ба уужны хоёр ташаандаа алт мөнгөөр хийсэн хаан бугуйвч, хатай сүйх хэлбэртэй бэл, эргэн тойрон шүрэн шигтгээтэй хавчиг татуур хэмээх толгойн зүүлт зүүдэг байжээ. Хавчиг нь үс хавчихын зэрэгцээ нүүрний хажуугаар дугуйрах зориулалттай гоёл юм. Энэ үс засалт нь Барга эхнэрийг бусад ястнаас ялгаруулдаг. Үсний угаар хавчих эхний том хавчгийг "зантгар” гэдэг. Бусдыг нь нарийн савхан хавчиг гэх бөгөөд зөвхөн нэг талын үсэндээ 9-14 ширхэг хавчиг зүүдэг, хавчиг доошлох тусмаа богиносдог ба төгсгөлд нь туйв байх юм. Туйваар даруулаад үсний үзүүрийг гурав сүлжиж энгэр рүү урагш унжуулна. Барга эхнэрүүд бусад ястны эхнэр шиг үсний гэр хэрэглэдэггүй, үсний үзүүрээ ил байлгадаг онцлогтой.
(Эх сурвалж: Ч.Буянбадрах "Монгол орны лавлах" эмхэтгэл номоос,,,,)


Share: